PSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME VE PSİKOTERAPİ

Çocuklar   tıpkı yetişkinler gibi yaşamlarının çeşitli dönemlerinde  üstesinden gelemedikleri bazı sorunlar yaşayabilirler. Bu sorunlar çocuğun kendisini mutlu hissetmesini, yaşamdan keyif almasını, sağlıklı bir şekilde büyümesini oynamasını öğrenmesini  diğer bireylerle olan ilişkisini olumsuz yönde etkiler.  Çocuklarla yapılan Psikoterapinin amacı çocukların yaşadıkları bu sorunların kaynağını bulmak, bu sorunların çözümlenmesinde çocuğu güçlendirerek ona destek olmak, bu süreçte ebeveynlerin  çocuklarının  nasıl yanında  olabilecekleri konusunda yol göstermektir.

Çocuklar  ve aileleri ile birlikte yol alırken temel amaçlarımız   ;

  • Yaşadıkları sorunların nedenlerinin saptanması ve çözümlenmesinde çocuğa ve aileye destek vermek
  • Çocukların var olan potansiyellerinin farkında olmalarında ve  gerçekleştirmelerinde  yanında olmak
  • Çocukların yaşadıkları olumlu olumsuz tüm duygularının farkında olmaları ve bu duygularla baş edebilmelerinde yol göstermek
  • Akranları ve diğer bireyler  ile olan ilişkilerinde kendilerini iyi ifade edebilmelerine kendilerine güvenmelerine  yardımcı olmak

Çocuklara psikolojik destek verdiğimiz konular /alanlardan bazıları şunlardır;

  • Korku ve kaygı
  • Özgüven eksikliği
  • Sosyal beceri zorlukları
  • Akran etkileşiminde sorunlar
  • Kardeş ilişkisinde sorunlar
  • Okula uyum sorunları
  • Öfke kontrolü
  • Davranış sorunları
  • Travma
  • Takıntılar
  • Tuvalet alışkanlığı ile ilgili sorunlar
  • Uyku beslenme özbakım ile ilgili sorunlar

GÖRÜŞMEYE GELMEDEN ÖNCE………….

Sevgili anne ve babalar eğer ekibimizden bir klinik psikolog ile ilk görüşme randevunuz var ise  görüşmeye  gelmeden önce aşağıdaki yazıyı okumanız hem sizin hem de çocuğunuzun görüşmeden maksimum yarar sağlayabilmesi  açısından çok önemlidir.

Eğer çocuğunuz üç yaşından büyük  ise;  merkezimizde yapılacak görüşmenin amacı çocuğun yaşına uygun  basit bir dille ve somut örnekler verilerek anlatılmalıdır.  “Bir arkadaşıma misafirliğe gidiyoruz” veya “öğretmene gidiyoruz””oyun yerine gidiyoruz”  gibi doğru olmayan tanımlamalarla çocuğu kandırarak görüşmeye getirmek çocuğun terapist ile bağ kurmasını zorlaştırabilir. Onun yerine kendisinin de önemsediği bir sorununu örnekleyerek onunla konuşmak ve neden bir uzmana  gideceğinizi açıklamak  çok daha yararlı olacaktır. Örneğin okula gitmeyi reddeden bir çocuğa  “Hani sen okula gitmek istemediğinde biz de senin okula gitmen gerektiğini söylüyoruz bu yüzden bize kızıyorsun ve çok ağlıyorsun ya işte böyle bir durumda ne yapabileceğimizi sana nasıl yardımcı olabileceğimizi  baban da ben de bilemiyoruz  Yarın gideceğimiz uzman bize bu konuda yol gösterecek ne yapmamız gerektiğini onunla konuşacağız  Bu kişi bir psikolog hem seni hem bizi dinleyecek “    şeklinde bir açıklama yapılabilir. Unutmayın ki çocuğunuzun  terapi  sürecinden yararlanması  sizin çocuğunuzu ve kendinizi bu sürece doğru bir şekilde hazırlanması ile yakından ilgilidir.  

 Aklınızda tutmanız gereken bir başka önemli konu ise terapinin bir süreç olduğu ve yalnızca bir ya da iki görüşme ile çocuğunuzun tüm duygusal ve davranışsal sorunlarının ortadan kalkmasının   mümkün olmadığıdır.   Her sorun davranışın pek çok farklı açıklaması vardır ve çözüm yolları da buna göre farklıdır. Terapistinizin  çocuğunuzu tanıması , sizlere doğru önerilerde bulunması ve  çocuğunuzda olumlu gelişmelerin olması  zaman alacaktır. Görüşmeler arasında çocuğunuz ile ilgili objektif değerlendirmeler yapabilmek adına  bazı form ve ölçeklerin doldurulması, testlerin uygulanması gerekebilir. Çocuğunuzun durumu ile ilgili evin dışında   okulda ya da başka ortamlarda detaylı bilgi almak gerekli olabilir. Terapistiniz eğer böyle bir ihtiyaç duyarsa örneğin çocuğunuzun öğretmeninden bilgi almak isterse   sizi bilgilendirdikten ve    ve onayınızı aldıktan sonra  öğretmen ile telefonda bir görüşme yapabilir Zaman zaman okul ziyaretleri yaparak çocuğunuzun okul ortamındaki durumunu gözlemleyebilir.